Tip — deze week 16 nieuwe vacatures in Almere!
Opzoek naar een nieuwe uitdaging in Almere en omstreken (Huizen, Hilversum, Lelystad)? Neem dan eens een kijkje op onze vacaturepagina.

De gemeente Almere blijft zich inzetten om elektrisch rijden mogelijk te maken voor Almeerders en de transitie naar elektrisch rijden te versnellen - Ondanks de lastige omstandigheden met netcongestie.

De ontwikkelingen rond elektrisch rijden en de belasting van het elektriciteitsnet houdt de gemeente nadrukkelijk in de gaten. Slim laden is volgens de gemeente een mogelijke oplossing om het elektriciteitsnet te ontlasten.

Samen met de Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA-e) en de laadpaalexploitanten voert de gemeente diverse pilots uit om te kijken welke vorm van slim laden in de praktijk prettig en effectief is.
 
Wethouder Alexander Sprong: "Door onze nieuwe en bestaande laadpalen slim te maken, kunnen we het aantal laadpalen in Almere blijven uitbreiden en tegelijkertijd rekeninghouden met netcongestie en het meer gebruiken van groene energie. Hierdoor geven we zekerheid aan Almeerders die overwegen een elektrische auto te kopen en blijven we werken aan onze ambitie om de eerste energieneutrale stad van Nederland te worden."

Slim of groen laden 

Slim of groen laden wil zeggen dat elektrische rijders zoveel mogelijk laden op momenten dat er zonne- en windenergie aanwezig is. Slimme aansturing van de laadpalen zorgt ervoor dat de pieken en dalen in het aanbod van groene elektriciteit goed benut zijn.

In Almere wordt slim laden toegepast op een groot aantal nieuwe laadpalen. Oudere laadpalen worden de komende jaren ook geschikt gemaakt voor slim laden.

Netbewust laden

Bij netbewust laden wordt rekening gehouden met de beschikbare capaciteit op het laagspanningsnet: "Is er op een specifiek moment of locatie een knelpunt in het stroomnetwerk? Dan laden de laadpalen op die momenten automatisch met minder vermogen. De belasting van het elektriciteitsnet neemt door netbewust laden af, waardoor elektrische rijders kunnen blijven laden", aldus de gemeente.

In de nieuwe concessies/contracten is netbewust laden de standaard. Bij bestaande laadpalen werken we aan het toepassen van netbewust laden.

Nieuwe concessies voor openbare snellaadpalen en reguliere laadpalen

De gemeente Almere neemt ook deel aan een MRA-e concessie voor openbare snellaadpalen. De concessie voor het plaatsen van reguliere laadpunten is volgens de gemeente al geregeld.

In het tweede kwartaal van 2024 starten de drie nieuwe concessiehouders: Ubitricity, Vattenfall en TotalEnergies. Door te kiezen voor meerdere concessiehouders ontstaat er concurrentie en scherpere laadtarieven.

In de nieuwe concessie spelen dynamische laadtarieven vanaf 2026 een belangrijke rol. 


Ontvang urgent nieuws direct via ons WhatsApp kanaal!
Nieuw - ontvang urgent nieuws als vermissingen, belangrijke 112-meldingen of andere calamiteiten direct via ons WhatsApp kanaal! Klik hier om je direct aan te melden of hier voor meer informatie.

Max Joling

Over de auteur

Max Joling

29-jarige redacteur die objectieve artikelen schrijft maar ook eens een eigen schrijfsel publiceert met het doel te inspireren of aan te zetten tot nadenken. Die kun je hieronder lezen.

Eerder gepubliceerd

Meer artikelen uit politiek en gemeente

Reageren op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel geplaatst. Klik hier om een reactie te plaatsen.