Tip — deze week 12 nieuwe vacatures in Almere!
Opzoek naar een nieuwe uitdaging in Almere en omstreken (Huizen, Hilversum, Lelystad)? Neem dan eens een kijkje op onze vacaturepagina.

Je hoort het vaak als ondernemer: zorg dat je professioneel overkomt. Dit kun je natuurlijk op allerlei manieren realiseren. Maar het is ook handig om te weten waarom dit nu zo belangrijk is. Zo kun je dit uitgangspunt immers serieuzer nemen.

Lees verder voor tekst en uitleg.

Eerste indruk

Het valt anderen in je netwerk direct op als je professioneel overkomt. Zelfs al bij de eerste indruk! En juist die eerste indruk is zo belangrijk. Zorg daarom dat je professioneel overkomt, of het nu gaat om een zakelijke afspraak of een netwerkborrel. Dit zit hem niet alleen in wat je zegt, maar ook in hoe je overkomt op een ander. Je wilt er verzorgd uitzien. Denk goed na over de kleding die je draagt. En met occasion lease zakelijk van Dutchlease kun je in een mooie auto rijden. Het telt allemaal mee! Zorg er verder voor dat je precies weet wat je wilt zeggen.

Het is dus slim om een praatje over je bedrijf in te studeren, zodat je altijd uit je woorden komt. Wat wil jij aan anderen kwijt over jouw bedrijf? Waar sta je voor? En waarom is het voor een ander bedrijf interessant om met jou samen te werken? Door dit goed te kunnen uiten, kun je de basis leggen voor een succesvolle zakelijke relatie.

Vertrouwen

Je netwerk heeft meer vertrouwen in je als je professioneel overkomt. Een professioneel imago draagt bij aan de geloofwaardigheid van het bedrijf. En dat zorgt er vervolgens weer voor dat bedrijven eerder met je in zee gaan: men kiest immers graag voor een betrouwbaar en geloofwaardig bedrijf. Dit geldt voor alle personen in je netwerk, van klanten tot leveranciers. Klanten kiezen bijvoorbeeld sneller voor bedrijven die een professioneel imago hebben. Ze vertrouwen erop dat ze hoogwaardige producten of diensten kunnen verwachten.

Ook hier telt dus weer mee hoe jij overkomt. Van een mooie lease auto zakelijk tot goed luisteren naar de wensen of juist klachten van je klant, ga zelf na wat hierin van belang is. En hoe je het aanpakt om dat stukje vertrouwen te winnen!

Beter dan concurrenten

Je kunt het met een professionele uitstraling winnen van de concurrentie. Verkoop je nagenoeg dezelfde producten of diensten, maar pak jij dat net wat professioneler en doordachter aan? Daar kun je baat bij hebben! Dit kan zelfs effectiever zijn dan bijvoorbeeld een lagere prijs voor je producten of diensten vragen. Het is ook maar net wat je doelgroep hierin belangrijk vindt: probeer dit uit te zoeken. Als potentiële klanten van de concurrent overstappen naar jou, heb je daar natuurlijk zeker iets aan.

Succes op lange termijn

Een professionele uitstraling vergroot je kans op succes, juist ook op de lange termijn. Ondernemen doe je niet voor even: waarschijnlijk wil je dit voor een lange periode blijven doen. Als je vanaf dag één daarbij al de juiste houding bij aanneemt, heb je daar altijd iets aan. Je bouwt een sterk merk en een goede reputatie op. Een klant of andere zakelijke relatie kan namelijk zeker onthouden dat jij een paar maanden of jaren geleden op de juiste manier overkwam. En dat telt! Ook andere bedrijven en organisaties zijn eerder geneigd om samen te werken met bedrijven die een professionele uitstraling hebben. Doet iemand een goed woordje over jouw bedrijf? Dan kun je zomaar weer met een nieuwe verkoop of opdracht in aanraking komen – dat stukje mond-tot-mondreclame telt dus ook mee.

Wat we kunnen concluderen? Je hebt er veel baat bij om professioneel over te komen. Dit kan zelfs je winst vergroten! Neem dit dus serieus – en werk aan je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid als ondernemer.


Ontvang urgent nieuws direct via ons WhatsApp kanaal!
Nieuw - ontvang urgent nieuws als vermissingen, belangrijke 112-meldingen of andere calamiteiten direct via ons WhatsApp kanaal! Klik hier om je direct aan te melden of hier voor meer informatie.

Max Joling

Over de auteur

Max Joling

29-jarige redacteur die objectieve artikelen schrijft maar ook eens een eigen schrijfsel publiceert met het doel te inspireren of aan te zetten tot nadenken. Die kun je hieronder lezen.

Eerder gepubliceerd

Meer artikelen uit politiek en gemeente